Tietoa tilauslennoistamme

Tilauslentomme suuntaavat huhtikuusta 2025 alkaen kesäkauden ajan Turkin Antalyaan ja Kreetan Haniaan. Talvikaudella 2025 Egyptin Hurghadan tilauslennot alkavat lokakuussa. Yksityiskohtaisemmat ja tarkemmat tiedot tilauslentokohteistamme löydät alta. Tältä sivulta löydät myös muuta tietoa tilauslentopaketteihimme liittyen.

Miksi kannattaa valita matkapaketti tilauslennolla? Tilauslento kannattaa valita, koska matkailijoidemme näkökulmasta tämä tarkoittaa aiempaa joustavampia maksu-, peruutus- ja muutosehtoja matkapaketteihin; mikäli matkan alkuun on varauksen teon hetkellä yli 45 päivää, maksat varauksentekohetkellä ainoastaan varausmaksun 200 € / hlö. Mahdollisten muutosten ja peruutusten osalta tilauslentopaketeissa noudatetaan yleisiä matkapakettiehtoja.

Näytä lisää

Antalya

Longitours tarjoaa perinteisiä pakettimatkoja Turkin Antalyan rannikolle kesäkaudella 2025 huhtikuun alusta 28.10.2025 saakka eli viimeinen lähtöpäivä viikon lomalle on 21.10.2025. Pegasus Airlinesin tilauslennot lennetään tiistaisin. Matkapakettien hintaan sisältyy yksi ruumaan menevä laukku (20kg / aikuinen). Ruumalaukun lisäksi hintaan kuuluu istuimen alle menevä käsimatkatavara (max 3 kg / 40x30x15cm). Matkalle täytyy ottaa mukaan passi, jonka tulee olla voimassa vähintään 150 päivää (suosittelemme 6 kuukautta) matkan jälkeen. Lentokenttäkuljetukset voit varata matkavarauksen yhteydessä tai 48 tuntia ennen lähtöä asiakaspalvelun kautta. Hotellihuone on varattu ja valmiina sinua varten, kun kirjaudut sisään saavuttuasi myöhään yöllä kohteeseen.

Kreeta

Kesäkaudella 2025 lennät Longitoursin matkassa Kreetan Haniaan (CHQ) Norwegianin suorin tilauslennoin. Keskiviikkolennot alkavat 30.4.2025 ja lauantailennot 7.6.2025. Tilauslennot jatkuvat kahdesti viikossa 25.10.2025 saakka. Viimeinen lähtö viikon lomalle on syyslomalla 18.10.2025. Tilauslennoilla toteutettaviin Kreetan matkapaketteihin sisältyvät ruumaan menevät matkatavarat (23 kg / aikuinen). Ruumalaukun lisäksi mukaan voi ottaa käsimatkatavaran (max 10 kg). Matkalle tulee ottaa mukaan EU:n henkilökortti tai passi, joka on voimassa. Lentokenttäkuljetukset voit varata joko asiakaspalvelun kautta tai matkavarauksen yhteydessä. Hanian matkapaketeissa yöpyminen on 7 päivää eli uloskirjautuminen on lähtöpäivänä hotellin asettamien aikojen mukaisesti. Hotellilla on yleensä matkalaukkuvarasto ja mahdollisesti ylimääräinen suihku/ vaatteidenvaihto -tila.

Hurghada

Talven 2025-2026 tilauslennot Egyptin Hurghadan rannikolle lennetään joka perjantai ajalla 31.10.2025-20.3.2026 (viimeinen paluulento 27.3.2026). Aikataulun mukainen lähtöaika on perjantaina klo 9.20, joten se on hyvä päivälento ja paluu Helsinkiin on perjantaina illalla. Matkapaketteihin sisältyy yksi ruumaan menevä, max. 23 kg matkatavara henkilöä kohden, viisumit sekä bussikuljetukset lentokentältä hotellille ja takaisin lentokentälle. Matkalle tarvitset passin, joka on voimassa 6 kuukautta matkan jälkeen. Passintiedot syötetään Norwegianille itse suoraan viimeistään lähtöselvityksessä, mutta suosittelemme syöttämään tiedot jo ennen lähtöä. Jos matkustat Egyptiin muilla kuin perjantain tilauslennoilla, sinun tulee hankkia lisäämaksullinen viisumi etukäteen verkosta tai saapuessasi Egyptiin.

Tilauslentokohteemme

Lisätietoa

Matkavahvistus ja lentoliput

Matkavahvistus ja maksuvahvistus tulevat sähköpostiisi heti varauksen tehtyäsi. Lentoliput ja muut mahdolliset matkustusdokumentit toimitetaan sähköpostitse viimeistään 24 tuntia ennen matkan alkua (äkkilähdöt). Pegasus Airlinesin ja Norwegianin tilauslentojen PNR-numeron päivitämme viimeistään 5 päivää ennen matkan alkua tilauslento -paikkojen ja vahvistettujen matkustajatietojen johdosta.

Kirjaudu hallinnoi varaustasi -kohdasta varaustietoihisi ja mikäli kaikki matkustusasiakirjat ovat valmiina, voit avata lentolippusi. Näet sieltä PNR -numeron, jolla voit kirjautua varaukseeesi lentoyhtiön sivuilla ja ostaa halutessasi lisäpalveluita, kuten varata istuinpaikat, lisämatkatavarat tai lisätä lentomatkoillesi aterioita. Voit myös tehdä lähtöselvityksen Pegasuksen tilauslennolle Helsingistä kirjautumalla nimelläsi ja Longitoursin varausnumerolla Pegasuksen verkkosivuille (ei sovelluksessa). Päivitetyt ohjeet ovat matkustusasiakirjassa. Norwegianin tilauslennoille voit tehdä lähtöselvityksen nimelläsi ja PNR -numerollasi.

Lähtöselvitys

Antalyan lennot

Pegasuksen lennoille lähtöselvityksen voi tehdä lentokentällä (n. 2,5 tuntia ennen lähtöä ja viimeistään 60 min ennen lähtöä). Vaihtoehtoisesti lennoille voi tehdä lähtöselvityksen neljä tuntia ennen lennon lähtöä Pegasuksen verkkosivuilla. Varaustasi voit tarkistella jo aiemmin kirjautumalla nimelläsi sekä Longitoursin varausnumerolla Pegasuksen sivuilla ja samalla varata lennolle lisäpalveluita (esimerkiksi valita istuinpaikat tai lisätä ateriat ennakkoon). Mobiililippu ei toistaiseksi ole käytössä Antalyan kansainvälisillä lennoilla.

Kreetan lennot

Norwegianin tilauslennoilla Helsingistä Haniaan voit tehdä lähtöselvityksen Norwegianin verkkosivuilla 48 tunnin sisällä koneen lähtöajasta tai käyttää lentokentällä lähtöselvitysautomaattia. Automaatissa tarvitset matkustusasiakirjaasi ja PNR -varausnumeroasi. Paluulennolle voit tehdä lähtöselvityksen verkossa tai Norwegianin sovelluksessa ja saat lähtöselvityksessä tulostetun lentolipun.

Hurghadan lennot

Norwegianin tilauslennoilla Helsingistä Hurghadaan voit tehdä lähtöselvityksen Norwegianin verkkosivuilla 48 tunnin sisällä koneen lähtöajasta tai käyttää lentokentällä lähtöselvitysautomaattia. Automaatissa tarvitset matkustusasiakirjaasi ja PNR -varausnumeroasi. Hurghadan lennoilla matkustajan tulee syöttää passintiedot Norwegianille.

Ruokaa ja juomaa lentokoneessa

Pegasus Airlines (Antalya)

Pegasuksen lennoille voi tilata ruokaa tai juomaa ennakkoon Pegasuksen verkkosivuilta PNR-numerolla. Lentokoneessa myytävien tuotteiden listaan pääset tästä.

Norwegian airlines (Kreeta ja Hurghada)

Norwegianin lennoille ennakkotilata aterian viimeistään 36 tuntia ennen lähtöaikaa. Ateriaan kuuluu lämmin ateria ja makea jälkiruoka. Lentokoneessa myytävien naposteltavien ja juomien listaan pääset tästä . Lisätietoja lentojen tarjoiluihin liittyen löydät täältä.

Duty Free -tuotteet ja myymälät

Norwegianin ja Pegasuksen lennoilla on myynnissä rajattu määrä duty free -tuotteita. Lentokentiltä löytyy kuitenkin Duty Free -myymälöitä, joista löytyy monipuolisemmin vaihtoehtoja. Paluumatkalla Antalyan lentokentältä voi tehdä ostoksia joko ennakkoon täältä tai tutkia myymälän tuotteita paikan päällä. Hanian lentokentän Duty Free -myymälästä voi myös ennakkotilata tuotteita paluumatkalle tai tehdä ostokset suoraan lentokentällä. Hurghadan myymälä on EgyptAir Duty Free, ja myymälän tuotteita voi selata etukäteen täällä. Yleisesti Duty Free -myymälöissä myydään esimerkiksi tuliaisiksi vietäviä tuotteita, alkoholia ja kosmetiikkaa. Lisäksi myymälöissä on usein myynnissä paikallisia tuotteita (kuten turkkilaista teetä ja kreikkalaisia oliiveja).

Asiakaspalvelu ja matkaoppaat

Asiakaspalvelu

Voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse: asiakaspalvelu@longitours.fi tai puhelimitse 0800 057 29 (Asiakaspalvelumme aukioloajat näet verkkosivujemme alaosasta tai tästä. Sinulle saatetaan puhelimessa tarjota mahdollisuutta keskustella myös englanninkielisen asiakaspalvelijan kanssa, mikäli suomenkieliset asiakaspalvelijamme ovat varattuina tai asiakaspalvelumme on suljettuna. Voit myös aina odottaa suomenkielisen asiakaspalvelijan vapautumista tai lähettää meille viestiä sähköpostilla.

Matkaoppaat

Kesäkaudella 2025 Longitoursilla on englanninkieliset oppaat Turkissa Antalyan alueella, Antalyan kaupungin, Kemerin, Belekin, Siden ja Alanyan alueella.

Hanian alueella Longitoursin suomenkielinen opas on palvelemassa lomailijoita toukokuun 7. päivän jälkeen ja tapaat hänet lentokentällä sekä hotelleilla.

Talvikaudella Longitoursin englanninkielinen opas on palvelemassa Egyptin Hurghadassa.

Tavoitat oppaan puhelimitse tai Whatsappilla numerosta, jonka ilmoitamme sinulle lomasi alussa. Tarpeen mukaan oppaat käyvät myös tapaamassa Longitoursin lomailijoita hotelleilla. Oppaiden kautta voit muun muassa varata kansainvälisiä retkiä Antalyan alueella sekä Hanian alueella. Omatoimikohteissa voit olla yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme ja/tai paikallisen yhteistyökumppaniemme edustajaan, josta saat lisätietoja ennen matkaa.

Lentokenttäkuljetukset

Antalya

Antayan lentokenttäkuljetukset ovat varattavissa lisämaksusta viimeistään 48 tuntia ennen matkaa. Huomaathan, että Antalyan lentokentällä on kaksi eri terminaalia, joita käyttävät eri lentoyhtiöt ja ovat muuttumassa kesällä 2025, sillä 2 -terminaalin laajennus ja käyttöönotto on alkanut toukokuussa 2025. Jos lentosi saapuu Terminaali 1:een, paikallinen lentokenttätiimimme odottaa tiskillä numero 67. Mikäli Pegasuksen lento saapuu Terminaali 2:een, voit suunnata tiskille numero 92, jossa paikallinen lentokenttäedustajamme ohjaa sinut oikeaan bussiin. Paluukuljetuksen aikataulu toimitetaan hotellillesi lähtöä edeltävänä päivänä klo 16.00–18.00. Jos tieto ei ole tuolloin vielä huoneessasi, voit kysyä siitä hotellin vastaanotosta tai oppaaltamme. Huomioithan, että esimerkiksi Alanyasta bussikuljetus Antalyan lentokentälle lähtee noin 4-4.5 tuntia ennen koneen arvioitua lähtöaikaa varmistaaksemme riittävän matka-ajan.

Kreeta

Kreetalla lentokenttäkuljetukset ovat myös varattavissa lisämaksusta vähintään 48 tuntia ennen matkaa. Kuljetukset operoidaan pääasiassa Hanian lentokentältä ja hoitaa joko paikallinen edustajamme tai Suntransfers. Suomenkielinen oppaamme on vastassa kentällä ja avustaa oikeaan lentokenttäbussiin. Lähetämmme kuljetuksen varanneille matkustajille ohjeet sähköpostilla sähköpostilla viimeistään päivään ennen lähtöä. Mikäli olet varannut bussikuljetukset (shared shuttle transfer) Suntransferin kautta, ensimmäisenä suunnataan TLT-tiskille, joka sijaitsee saapuvien hallissa porttien A & B välissä (saapumisaulan vasemmalla puolella). Jos olet varannut yksityiskuljetuksen esimerkiksi Suntransferin kautta, muista tulostaa tai tallentaa voucher puhelimeesi – se esitetään kuljettajalle noudon yhteydessä. Bussikuljetuksissa kaikki hotellit eivät välttämättä ole saavutettavissa suoraan – erityisesti Hanian rantakadulla bussit jättävät matkustajat kadun varteen, josta loppumatka hotellille kuljetaan jalkaisin. Paluukuljetusten aikataulut vahvistetaan yleensä 24 tuntia ennen lähtöä, ja niistä tiedotetaan tekstiviestillä tai sähköpostilla. Kuljettaja noutaa sovitusta pisteestä, kuten hotellin edustalta tai lähimmältä mahdolliselta pysähdyspaikalta – olethan paikalla viimeistään 10 minuuttia ennen noutoaikaa.

Hurghada

Hurghadassa lentokenttäkuljetukset sisältyvät matkapaketin hintaan, eikä niitä tarvitse varata erikseen. Longitoursin edustaja on vastassa jo ennen passintarkastusta ja hänellä on Longitoursin kyltti. Edustajamme avustaa viisumin kanssa ja näyttää passintarkastuspisteen. Toinen opas odottaa matkalaukkualueen ja tullin ulkopuolella varmistaakseen, että kaikki matkustajat pääsevät oikeaan kuljetukseen. Paluukuljetuksen aikataulu ilmoitetaan hotellille päivää ennen lähtöä.

Lennon myöhästyminen

Kesäkaudella on vilkkain ajankohta matkustamiselle ja joskus voi käydä niin, että alkuperäinen lento voi viivästyä. Ajankohtaisin tieto on yleensä lentoyhtiöllä ja lentokentän henkilökunnalla. Olethan aina kuitenkin riittävän ajoissa lentokentällä, koska lentokentillä voi keskikesällä on ruuhkaa ja vaikkapa turvatarkastuksessa voi vierähtää aikaa. Seuraathan lentokentällä monitoreita, joissa on ilmoitettuna ja arvioituna lennon todellinen lähtöaika.

Jos lentosi myöhästyy, pyydä ensin lennosta vastuussa olevaa lentoyhtiön edustajaa – eli yleensä sitä lentoyhtiötä, joka lensi tai jonka olisi pitänyt lentää lento – huolehtimaan oikeuksistasi. Jos lentoyhtiö ei tarjoa sovittuja tai laissa säädettyjä palveluja tai korvauksia, tee kirjallinen valitus lentoyhtiölle mahdollisimman pian. Lentoyhtiöllä on velvollisuus kertoa sinulle oikeuksistasi, jos lentosi peruuntuu tai viivästyy, matkustusluokkasi muuttuu tai jos pääsysi lennolle evätään.

Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti ja mahdollisimman pian lentoyhtiölle ja yleensä englanniksi tai paikallisella kielellä, jos se on mahdollista. Useimmat eurooppalaiset lentoyhtiöt eivät pysty käsittelemään suomen- tai ruotsinkielisiä reklamaatioita. Valituksesta on käytävä selkeästi ilmi, kuka valittaa (henkilötiedot), kenelle (lentoyhtiö), mistä lennosta (lennon numero, reitti ja päivämäärä) ja minkä vuoksi. Kerro myös, mitä vaadit ja mihin vaatimuksesi perustuu. Usein lentoyhtiöillä on omilla verkkosivuillansa nämä oikeudet määriteltynä.

Lisätietoja löydät myös suoraan lentoyhtiön sivuilta suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Norwegenian sivuilta voit lukea lisää viivästyneistä tai peruuntuneista lennoista. Pegasus Airlinesin verkkosivuilla on lisätietoja matkustajien oikeuksista kohdassa Useful information -support center -write to us -Flight changes / cancellation and Delays, mikäli lento perutaan tai lento viivästyy. Lentoyhtiön velvollisuutena on avustaa matkustajia poikkeustilanteissa, mutta on hyvä myös ilmoittaa tästä matkatoimistolle, jotta tiedämme tilanteesta sekä voimme tarvittaessa avustaa. Huomioithan, että edeltävät linkit voivat muuttua lentoyhtiön toimesta, mutta kaikille lentoyhtiöillä on oltava ajanmukainen ohjeistus verkkosivuilla.

Jos matkatavarat eivät saavu tai ruumalaukku menee rikki

Mikäli matkatavarasi kuten ruumaan kirjattu matkalaukkusi ei saavu lentokentän matkatavarahihnalle tai joudut odottelemaan kauan, käy kysymässä tilanne lentoyhtiön edustajan palvelupisteestä. Riippuen operoivasta lentoyhtiöstä, heillä on ykeensä oma palvelupiste ja henkilökuntaa lähellä matkatavarahihnaa, ennen tullia ja poistumista terminaalista. Lentoyhtiön edustaja pyytää täyttämään PIR -lomakkeen (Property Irregularity Report), jossa kysytään tarkempia tietoja matkatavarasta sekä liitetään saamasi matkatavara -kuitti, jonka sait lähtölentokentän check in:ssä. Tämän jälkeen saat lisätietoja lentoyhtiöltä ja koodin, jolla voit seurata myöhästyneen tai kadonneen matkalaukun tilannetta.

Alaikäisen matkustuslupa

Jos alaikäinen lapsi matkustaa ilman toista huoltajaa, tarvitsee hän lupalapun huoltajalta mukaan. Lupalapun tulee sisältää:

  • Alaikäisen nimi, syntymäaika ja kansalaisuus
  • Matkan tiedot: matkakohde, päivämäärät
  • Saattajan tai huoltajan nimi kenen kanssa matkustaa
  • Luvan antajan tiedot: nimi, osoite, puhelinnumero ja henkilötunnus
  • Luvan antajan allekirjoitus ja päivämäärä
  • Passin numero tai kopio huoltajan henkilöllisyydestä (suositeltavaa)

  • Esimerkiksi : Minä, [Etunimi Sukunimi], syntynyt [pp.kk.vvvv], henkilötunnus [123456-789A], annan luvan lapselleni [Lapsen nimi], syntynyt [pp.kk.vvvv], matkustaa [kohdemaa/kaupunki] ajalla [matkan päivämäärät]. Lapsi matkustaa [yksin / yhdessä seuraavan henkilön kanssa: Nimi, syntymäaika, henkilötunnus]. Matkan tarkoitus: [esim. loma] Osoitteeni: [Katuosoite, postinumero ja -toimipaikka] Puhelinnumero: [xxx] Sähköposti: [email@example.com] Päiväys: [pp.kk.vvvv] Allekirjoitus: ____________________ (Nimi selkeästi kirjoitettuna) [Liitteenä kopio henkilöllisyystodistuksesta, esim. passi tai henkilökortti]